Att bära rätt – ergonomi

https://www.pinterest.se/millamepins/traditional-baby-wearing/

Vad är äntligen ergonomi? Wikipedia definierar ergonomi som följande: “ Ergonomi betyder läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar. Det kan ofta handla om hur arbetsplatsen och arbetsmiljön ska se ut rent tekniskt för att inte slita på kroppen i onödan, till exempel arbetsställning, arbetshöjd, ljud, ljus och klimat men även hur kroppen används på ett riktigt sätt, till exempel skjuta, dra, lyfta, bära och kroppshållning.“

Med ökande kunskap om kroppens välbefinnande och enorma fördelar av det, började vi vara mer och med medvetna om vår ergonomi. Oftast väldigt enkla ändringar i våra liv och omgivning, samt bättre kroppskännedom gör att ergonomi börjar vara en del av vardagen och inte något vi måste tänka på och införa. Vid bärande, med en bärdon eller utan, vill vi inte få ont i axlarna, ryggen, korsryggen, bäckenet. Rätt knuten sjal eller rätt spänd sele gynnar vår kropp det och samtidigt får bebisen rätt kroppsställning.

Bärarens ergonomi
Vi vill ha starka och hälsosamma kroppar. Ont i ryggen, axlar, nacken, är de yttre tecken på att, vi går, rör oss på fel sätt. Vi försöker införa ergonomi på jobbet, men vi glömmer ofta bort det i de vanliga vardagssituationerna: lyfta något från golvet – knäböj, sätta sig upp från liggande – rulla till sidan eller när vi bär våra barn – vikten jämnt fördelat, god kroppshållning. Det är väldigt individuellt vad en bra kroppsställning är och påverkas av olika saker – hur vår kropp ser ut, hur vi påverkas av graviditet och förlossning, hur flexibla/stela våra kroppar är, när vi började bära vårt barn, om det är fler barn, hur mycket barnet väger och vilket verktyg vi använder för att bära. Vi som bär känner inte barnets vikt lika mycket som vi skulle göra utan bärsjal. Vikten är jämnt fördelat och det är tyget som bär, inte våra armar. Om vi ber dagligen, successivt ökar tiden, samt bebisen ökar i vikt, så starkas vår muskler efterhand. Perfekt ergonomisk träning!

Barnets ergonomi

Från mp.pl & https://www.mamalekarz.pl/dysplazja-stawow-biodrowych-a-chustonoszenie/

För nyfödda barn ergonomi är extra viktigt. Deras kroppar är inte färdigutvecklade (muskler, skelett) och de kan inte bära sin kroppsvikt, deras kroppar kan inte ta för mycket belastning. Därför vill vi att de ska bara vila bekvämt mot oss, så att tyget tar hela belastningen och kroppen följer naturlig utveckling.

https://zarparbebe.com.au/pages/healthy-hips & https://hipdysplasia.org/developmental-dysplasia-of-the-hip/baby-wearing/

Ju närmare de kommer oss, ju bättre tyget är spänd, desto avlastning på barnets och vår kropp ökar. Bebisens ergonomiska ställning i sjal / sele ska vara anpassat till bebisens naturliga kroppsställning, ålder, samt exempelvis om de är vakna och aktiva eller om de sover. I rätt knuten bärsjal eller rätt knäppt sele tar tyget all spänning och minskar belastning på barnets kropp. Benen hamnar i en position som främjar höftledernas utveckling, och ryggen har en naturlig ställning, anpassat till barnets ålder och utvecklingsstadium (OBS! Alla barn är olika!). I rätt knuten sjal har bebisen fria luftvägar och sitter bekvämt mot den som bär.

  • Bäckenet är en bas – med rätt stöd under bäckenet följer barnets rygg och nacke i naturligt position, vilken ger också fria luftvägar
  • Fysiologisk grodposition / M-position  – böjda knä, knä högre än rumpa, liten öppning mellan benen (nyfödda: vi känner knäna i vår mage!)
  • Puss-höjd – lagom höjd, inte för högt, så vi får inte ont i nacken och inte för lågt, så att vi belastar vår rygg för mycket
  • Tyget ger stöd under hela låren från knäveck till knäveck, under bäckenet och på hela ryggen upp till skallbasen. Tyget är ordentligt spänd och jämnt på ryggen.
  • Barnet är ”klistrat” till dig
  • Det känns bekvämt för dig och barnet

En checklista för ergonomiskt och säkert bärande Säkerhetscirkeln. Knyt, titta i spegeln och bocka av punkterna:

  • Andning (peka på barnets näsa)
  • Pusshöjd (peka på barnets händer och hjässa)
  • Stöd (peka på barnets nacke, rygg och lår)
  • Hukposition (peka på barnets knäveck)
  • Komfort (peka på på din egen rygg)

Här hittar ni länken för att ladda ner bilden: Säkerhetscirkeln

Andra fina checklistor för att bära barn säkert och ergonomiskt: T.I.C.K.S och P.U.S.S.A.

Why we should burn forward facing baby carriers – posted on by

Läs mer på www.sreb.nu

© Olga Rokicinska / Millame 2018