Att bära rätt – ergonomi

I rätt knuten bärsjal tar tyget allt spänning och minskar belastning på barnets kropp. I bärsjalen har höfterna rätt ställning till höftleds rätt utveckling, det samma gäller ryggen. I rätt knuten sjal har bebisen fria luftvägar och bara vilar bekvämt mot den som bär. Vi som bär känner inte barnets vikt lika mycket som vi skulle göra utan bärsjal. Vikten är jämnt fördelat och det är tyget som bär, inte våra armar. Om vi ber dagligen, successivt ökar tiden, samt bebisen ökar i vikt, så starkas vår muskler efterhand. Perfekt ergonomisk träning!

  • Bäckenet är en bas – med rätt stöd under bäckenet följer barnets rygg och nacke i naturligt position, vilken ger också fria luftvägar
  • Fysiologisk grodposition / M-position  – böjda knä, knä högre än rumpa, liten öppning mellan benen (nyfödda: vi känner knäna i vår mage!)
  • Puss-höjd – lagom höjd, inte för högt, så vi får inte ont i nacken och inte för lågt, så att vi belastar vår rygg för mycket
  • Tyget ger stöd under hela låren från knäveck till knäveck, under bäckenet och på hela ryggen upp till skallbasen. Tyget är ordentligt spänd och jämnt på ryggen.
  • Barnet är ”klistrat” till dig
  • Det känns bekvämt för dig och barnet

Why we should burn forward facing baby carriers – posted on by

Säkerhetscirkeln – en checklista att använda vid bärande