Köpvillkor

  1. Produkter & Beställning
  2. Leveransvillkor
  3. Priser & Betalning
  4. Säkerhet och sekretess
  5. Ångerrätt & öppet köp
  6. Garanti och reklamationsrätt
  7. Retur

1. Produkter & Beställning

Produkter

Produkter som säljs av Millame kan användas i Sverige. Produkterna har alltid en svensk eller engelsk manual i fysisk eller elektronisk form när produkterna kräver det. Om du vill beställa produkter från ett annat land än Sverige, kontakta Millame kundtjänst för information.

Beställning

Du kan beställa produkter via vår webbshop; www.millame.se eller direkt från Millame’s representant (beställning efter rådgivning). Vid beställning via webbshop träffas avtal om köp först när vi skickar en bekräftelse på din beställning via e-post. Vid beställning direkt från Millame’s representant får du en bekräftelse på köpet direkt och då träffas avtal om köp.

Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är tillfälligt slut i lager. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid restnoterar vi varan och levererar så snart den inkommit på vårt lager. Om en vara restnoterats av oss, har kunden givetvis rätt att avbeställa varan och få pengarna återbetalade. Vi kan inte garantera att alla bilder återger produktens exakta utseende. Vi reserverar oss även för eventuella felskrivningar och förbehåller oss rätten att justera eventuella prisfel före och efter att beställningen är behandlad. När kunden lagt en beställning kan inte ordern ändras av Millame utan returvillkoren gäller.

Millame ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

2. Leveransvillkor

 

Fraktkostnader & Fraktsätt

Alltid fraktfritt!

Millame väljer alltid det fraktsätt som är säkrast och billigast för dig. Millame levererar produkterna i samarbete med DB Schenker Privpak, Posten MyPack och Posten Varubrev. Leverans sker endast inom Sverige. Om du vill beställa produkter från ett annat land än Sverige, kontakta Millame’s kundtjänst för information.

 

DB Schenker Privat Paket – paketet levereras till närmsta Schenker paketombud. Du mottar även ett kollinummer som du kan använda via Schenkers webbsida för att se status på din leverans.

Posten Varubrev – en perfekt lösning för små och lätta varor. Det går tyvärr inte att spåra sändningen, men man får avisering via sms och/eller brev. Produkter som får plats i brevlådan levereras direkt hem, annars hämtas de på närmsta Postombud.

Posten MyPack – en utmärkt lösning för stora och tyngre sändningar, säkert, snabbt och billigt. Du mottar även ett kollinummer som du kan använda via PostNord Logistics webbsida för att se status på din leverans. Paket levereras till närmast Postombud.

Leveransstatus, leveranstid

När Millame har tagit emot din order får du en orderbekräftelse via e-post.

Varan är skickat inom 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden är normalt 3 till 5 arbetsdagar för produkter som finns på Millame’s lager.

Millame har möjlighet att dela upp en leverans i flera sändningar. I detta fall betalar man frakt kostnader för varje sändning.

Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på Millame’s webbsida under varje specifik produkt. För produkter med lagerstatus ”tillfälligt slut”, kontakta gärna vår kundtjänst för mer information. Om du är intresserad av våra leverantörers andra produkter som inte finns i Millame’s sortiment, kontakta gärna vår kundtjänst för mer information och hjälp.

För produkter beställda från Millame’s rådgivare under rådgivningen finns möjlighet att samla alla beställningar i en sändning och skicka till en vald person.

Vid utlämning/leverans av produkterna ska du alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos Schenkers paketombud. Liggtiden på en försändelse är 14 dagar. Därefter returneras paket automatisk tillbaka till Millame’s lager mot en fraktkostnad. I de fallen debiteras kunden en exakt retur fraktkostnad plus hanteringsavgift på 50 kr.

Millame ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Millame.

Leveransförsening

Om en leveransförsening uppstår meddelar vi dig via e-post. Du har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till Millame’s kundtjänst. Millame betalar tillbaka köpbelopp senast 14 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit.

Transportskada

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Millame’s kundtjänst snarast efter leverans. Det är bäst om du packar upp och inspekterar produkternas skick snarast efter mottagandet. Om du upptäcker en transportskada skall du kontakta kundtjänst via e-mail. Vänligen ta bilder på transportskadan och bifoga dem i e-posten när du tar kontakt med vår kundtjänst. Vid transportskada får du inte använda produkten och du måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan kontrolleras av Millame.

3. Priser och betalning

De priser som anges på Millame’s webbsida är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer till varje beställning. Fraktkostnad står med i totala kostnaden för produkterna. Din order skickas så fort din betalning har kommit på Millames konto.

Betalningssätt

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  1. Direktbetalning via bankgiro: 371-0688
  2. Swish 123 603 40 45

För betalning för rådgivning se Förordning.

4. Säkerhet och sekretess

All hantering av dina uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med din registrering och beställning godkänner du att Millame lagrar och använder dina uppgifter för att avklara sina tjänster som var lovade dig. Millame dokumenterar viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som du förväntas av Millame.

Millame kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

5. Ångerrätt & öppet köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna utnyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick och i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Ångerfristen börjar löpa från den dagen du har mottagit leveransen. Erlagt köpbelopp betalas tillbaka senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Millame till godo.

Vid ångerrätt skall Millame’s egna frakthandlingar användas. Du får frakthandlingarna genom att kontakta Millame’s kundtjänst. Du står för fraktkostnad vid retur och leveransen. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet. Du ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om du vill ångra ett köp, kontakta vår kundtjänst så leder vi dig genom hela processen. Om du vill byta en produkt, returnera den först och gör en ny beställning efteråt.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. I de fallen debiterar vi dig en exakt retur fraktkostnad plus hanteringsavgift på 50 kr.

6. Garanti och reklamationsrätt

Millame säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Produktgarantin och reklamationsrätt täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras och godkännas av Millame. Efteråt kan kunden få en fri reparation eller en ny produkt. Produktgarantin och reklamationsrätt gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin och reklamationsrätt gäller inte vid handhavandefel, fel som uppstår vid/efter egen förändring av produktens funktion och utseende eller naturligt slitage av produkten genom användning. Alla produkter ska användas enligt bruksanvisning och skötselråden skall följas.

Vid reklamation skall Millame’s egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Millame’s kundtjänst. Millame kan inte ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Millame’s kundtjänst. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis

7. Retur

Vid returen skall Millame’s egna frakthandlingar användas. Du får frakthandlingarna genom att kontakta Millame’s kundtjänst. Du ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Kunden står för fraktkostnader vid returer, leveranser efter ångerrätt samt öppet köp. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet.

Om du vill ångra ett köp, kontakta vår kundtjänst så leder vi dig genom hela processen. Om du vill byta en produkt, returnera den först och gör en ny beställning efteråt.