Köp- och hyresvillkor

  1. Produkter & Beställning
  2. Leveransvillkor
  3. Priser & Betalning
  4. Säkerhet och sekretess
  5. Ångerrätt & öppet köp
  6. Garanti och reklamationsrätt
  7. Retur
  8. Sjalotek – Särskilda villkor vid uthyrning
  9. Copyright
  10. Godkännande av villkor

1. Produkter & Beställning

Produkter

Produkter som säljs av Millame kan användas i Sverige. Nya produkterna från butiken har alltid en svensk eller engelsk manual i fysisk eller elektronisk form när produkterna kräver det. Om du vill beställa produkter från ett annat land än Sverige, kontakta Millame kundtjänst för information. Angående låneexmaplar från Sjalotek, se Sjaloteks hyresvillkor nedan.

Säkerhet vid barnbärande / användning av sjal/sele

Säkerhet vid barnbärande är viktigast. Det är du som är personligt ansvarig för dig och ditt barn när du knyter och använder sjalen / sele. Följ alltid instruktioner som medföljer produkten, eller som finns på “Lär dig mer“. Läs gärna om ergonomi och barnets rätt kroppsställning, samt gå igenom säkerhets checklistan Om du har några frågor, funderingar, osäkerheter, är du alltid välkommen att kontakta info@millame.se.

Beställning

Du kan beställa produkter via vår Sjalotek eller direkt från Millame’s representant (beställning efter rådgivning). Vid beställning via webbshop träffas avtal om köp först när vi skickar en bekräftelse på din beställning via e-post. Vid beställning direkt från Millame’s representant får du en bekräftelse på köpet direkt och då träffas avtal om köp.

Restnoterade orders

Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är tillfälligt slut i lager. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid restnoterar vi varan och levererar så snart den inkommit på vårt lager. Om en vara restnoterats av oss, har kunden givetvis rätt att avbeställa varan och få pengarna återbetalda.

Produktbeskrivning och produktbilder

Vi kan inte garantera att alla bilder återger produkternas exakta utseende. Vi reserverar oss även för eventuella felskrivningar och förbehåller oss rätten att justera eventuella prisfel före och efter att beställningen är behandlad. När kunden lagt en beställning kan inte ordern ändras av Millame utan retur villkoren gäller.

Minderåriga

Millame ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

2. Leveransvillkor

Fraktkostnader & Fraktsätt

Millame väljer alltid det fraktsätt som är säkrast och billigast för dig. Millame levererar produkterna i samarbete med PostNord. Leverans sker endast inom Sverige. Om du vill beställa produkter från ett annat land än Sverige, kontakta Millame’s kundtjänst för information.

PostNord – vid leveranser mottar du en kollid för att se status på din leverans. Produkter som får plats i brevlådan levereras direkt hem, annars hämtas de på närmsta Postombud.

Du kan också välja tur och retur frakt alternativ, då mottar du även retur etikett. Det finns också möjlighet att hämta och lämna order personligen i Tygelsjö.

Leveransstatus, leveranstid

När Millame har tagit emot din order får du en orderbekräftelse via e-post.

Vi skickar din order så fort det bara går, efter att vi har mottagit din betalning. Varan är skickat oftast inom 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden är normalt 3 till 5 arbetsdagar för produkter som finns på Millame’s lager. Ibland kan det dröja lite längre, om till exempel leveransen är på väg in, eller under högsäsonger som tex jul, sommar. Om din order inte har kommit fram efter 10 dagar, kontakta oss gärna info@millame.se.

Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på Millame’s webbsida under varje specifik produkt. För produkter med lagerstatus ”tillfälligt slut”, kontakta gärna vår kundtjänst för mer information. Om du är intresserad av våra leverantörers andra produkter som inte finns i Millame’s sortiment, kontakta gärna vår kundtjänst för mer information och hjälp.

Vid utlämning/leverans av produkterna ska du alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos Schenkers paketombud. Liggtiden på en försändelse är 14 dagar. Därefter returneras paket automatisk tillbaka till Millame’s lager mot en fraktkostnad. I de fallen debiteras kunden en exakt retur fraktkostnad plus hanteringsavgift på 50 kr.

Millame ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Millame.

Transportskada

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Millame’s kundtjänst snarast efter leverans. Det är bäst om du packar upp och inspekterar produkternas skick snarast efter mottagandet. Om du upptäcker en transportskada skall du kontakta kundtjänst via e-mail. Vänligen ta bilder på transportskadan och bifoga dem i e-posten när du tar kontakt med vår kundtjänst. Vid transportskada får du inte använda produkten och du måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan kontrolleras av Millame.

3. Priser och betalning

De priser som anges på Millame’s webbsida är inklusive moms. Frakt alternativ väljer du i kassan. Det totala priset är angivet i kassan.

Betalningssätt

Betalning sker i förskott och din order skickas så fort vi har mottagit din betalning. Du kan välja mellan följande betalningssätt:

Swish 0708769455 (Hobbyföretag Olga Christensen)

Om du inte har betalat innan fakturans sista betaldag kommer en ny faktura med påminnelseavgift på 60 kr och 8% dröjsmålsränta att skickas hem till dig via post. Du måste betala innan påminnelsefakturans förfallodatum. Om du inte betalar din påminnelsefaktura inom en månad, går fakturan gå vidare för inkassoåtgärder.

4. Säkerhet och sekretess

All hantering av dina uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med din registrering och beställning godkänner du att Millame lagrar och använder dina uppgifter för att avklara sina tjänster som var lovade dig.

Millame kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

För mer information om Millame integritetspolicy, läs gärna GDPR.

5. Ångerrätt & öppet köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna utnyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick och i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Ångerfristen börjar löpa från den dagen du har mottagit leveransen. Erlagt köpbelopp betalas tillbaka senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Millame till godo.

Vid ångerrätt skall Millame’s egna frakthandlingar användas. Du får frakthandlingarna genom att kontakta Millame’s kundtjänst. Du står för fraktkostnad vid retur och leveransen. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet. Du ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om du vill ångra ett köp, kontakta vår kundtjänst så leder vi dig genom hela processen. Om du vill byta en produkt, returnera den först och gör en ny beställning efteråt.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. I de fallen debiterar vi dig en exakt retur fraktkostnad plus hanteringsavgift på 50 kr.

6. Garanti och reklamationsrätt

Millame säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Produktgarantin och reklamationsrätt täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras och godkännas av Millame. Efteråt kan kunden få en fri reparation eller en ny produkt. Produktgarantin och reklamationsrätt gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin och reklamationsrätt gäller inte vid handhavandefel, fel som uppstår vid/efter egen förändring av produktens funktion och utseende eller naturligt slitage av produkten genom användning. Alla produkter ska användas enligt bruksanvisning och skötselråden skall följas.

Vid reklamation skall Millame’s egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Millame’s kundtjänst. Millame kan inte ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Millame’s kundtjänst. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis

7. Retur

Vid returen skall Millame’s egna frakthandlingar användas. Du får frakthandlingarna genom att kontakta Millame’s kundtjänst. Du ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Kunden står för fraktkostnader vid returer, leveranser efter ångerrätt samt öppet köp. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet.

Om du vill ångra ett köp, kontakta vår kundtjänst så leder vi dig genom hela processen. Om du vill byta en produkt, returnera den först och gör en ny beställning efteråt.

8. Sjalotek – särskilda villkor vid uthyrning

  • Säkerhet – Säkerhet vid barnbärande är viktigast. Det är du som är personligt ansvarig för dig och ditt barn när du knyter och använder sjalen. Vid användning följ noggrant instruktioner från tillverkarens instruktionsbok, eller/och från Millame sida. Läs gärna om ergonomi och barnets rätt kroppsställning, samt gå genom säkerhets checklistan. Om du har några frågor, funderingar, osäkerheter, är du alltid välkommen att kontakta info@millame.se
  • Vid mottagning –  undersök utlånat produkt innan användning. Om du hittar en skada som är inte beskriven i Millame sjalotek, kontakta oss.
  • Hyrestid – Hyrestiden börjar från och med den dagen du har mottagit produkten och ska skickas/lämnas tillbaka på den sista hyresdagen. Meddela oss gärna att produkten är skickat tillbaka och skicka paketens spårningsnummer. För varje försenad dag, då produkten skickades inte tillbaka enligt avtalet, faktureras 20 kr/dag. Försening gäller inte produkter som är under retur leveransen.  Vill du förlänga hyrestiden, kontakta oss så hjälper vi dig gärna, om produkten är inte reserverat till en annan kund.
  • Återlämning – Granska produkten vid returen. Hyrestagaren står för retur kostnader och ansvarar för risk under transporten. Om du behöver hjälp, kontakta Millame i förväg, innan hyrestiden har gått ut. Bärsjalen /selen ska återlämnas med samtliga tillbehör, som tex förvaringspåse i bomull, instruktionsbok, olika spänne till sele etc.
  • Ångerrätt – För att Du skall kunna utnyttja din ångerrätt vid hyra, måste Du meddela oss senast 3 dagar efter du har mottagit produkten, samt returnera varan oöppnad. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. För mer information retur och återbetalning se köpvillkor för Ångerrätt (punk 5) och Retur (punk 7).
  • Skador och ansvar – Hyrestagaren ansvarar ensam för bärsjalen under uthyrningsperioden. Bärsjalen ska lämnas tillbaka i oförändrat skick. För eventuella skador under uthyrningsperioden ansvarar hyrestagaren personligen. Om en skada upptäcks faktureras hyrestagaren fullt pris för bärsjalen. Om du hittar en skada vid mottagning av produkten, som är inte beskriven i produktbeskrivning, meddela Millame, innan du börjar använda sjalen/sele. Mindre skador, som trasiga trådar, trådöglor får inte lagas på egen hand. Kontakta Millame i detta fall. Hyrestagaren förpliktigas att vårda bärsjalen och medföljande utrustning väl och eventuella skador medför att fullt pris för sjalen måste erläggas. Bärsjalen / selen ska återlämnas med samtliga tillbehör, somt ex förvaringspåse i bomull, instruktionsbok, olika spänne till sele.
  • Skötsel – ta hand av den utlånade produkten. Var försiktigt när du använder smycket, dragkedjor, övriga vassa föremål som kan skada tyget, smat tex smink, parfymer. Tvätta inte sjalen/sele innan du kontaktar Millame. Vid skötsel ska man följa skötselråden från producenten som finns på bärsjalens tvättlapp, samt information från Millame. Använd inte sköljmedel, torktumlaren och torka inte sjalen/sele i direkt sol.
  • Djur – Meddela oss gärna om du har husdjur eller om du närvarar ofta vid djur. Se till att sjalen / sele används / förvaras på sånt sätt som minskar att djurdofter och päls sätter sig in i tyget, samt att sjalen /sele blir inte skadat.
  • Om hyrestagaren inte lämnar tillbaka bärsjalen är det liktydigt med köp av bärsjalen. Då faktureras hyrestagaren fullt marknadsvärde för bärsjalen samt uthyrningsavgift. Om en skada upptäcks på produkten efter produkten blev returnerat till Millame,  faktureras hyrestagaren fullt pris för bärsjalen.
  • Uthyrning av en sjal i samband med Föda med Doula paket – sjalen kan hyras under 4 veckor utan kostnad (2 veckor innan och 2 veckor efter beräknad datum). Om hyrestagaren inte lämnar tillbaka bärsjalen är det liktydigt med köp av bärsjalen. Då faktureras hyrestagaren fullt marknadsvärde för bärsjalen samt uthyrningsavgift för antal veckor som sjalen var utlånad. Om en skada upptäcks på produkten efter produkten blev returnerat till Millame,  faktureras hyrestagaren fullt pris för bärsjalen.

9. Copyright

Användning av text och bilder från www.millame.se utan skrivriktigt tillåtelse  är förbjuden enligt upphovsrättslagen.

10. Godkännande av villkor

Köp- och hyresvillkor godkänns automatisk när köpet/lånet är avslutat via Millames butik och varor betalda.